RSS

احذر !! قبل ان تشترى موبايل من موبينيل ويكون ضمانه مع رينج – نصب واحتيال

12 May

الموضوع دا مهم لكل واحد اشترى او بيفكر يشترى موبيل من موبينيل ويكون الضمان والصيانة مع شركة رينج

ياريت تقروا الموضوع وتنشروه عشان كل واحد اتعرض لموقف مشابهه ميسكتش على حقه وكمان الشركات اللى فاكرانا مغفلين ومفيش فى ايدينا حاجه نعملها يعرفوا انهم غلط واننا مش هنسكت على حقنا حتى لو البلد جهاز حماية المستهلك اللى فيها مبيشتغلش رغم انهم بياخدوا مرتبات من الدولة يعنى من فلوس الشعب

 معاناتى مع شركة رينج

فى يوم 30/3/2013 ذهبت لشركة رينج لتصليح جهاز بلاك بيرى 9900 حيث انها الشركة المسئولة عن الصيانة تبعا لشركة موبينيل التى اشتريت منها الجهاز واخبرتهم عن مشاكل الجهاز المتكررة ومن معرفتى بالبلاك بيرى كان واضحا ان الاسباب من مكونات الجهاز “هارد وير” وليس سوفت وير – استلموا الجهاز واخبرونى ان اتابعهم بالاتصال فى خلال اسبوع إلى 10 ايام لاستلامه بعد التصليح او الاستبدال

فى يوم 7/4/2013 اتصلت بهم فأخبرونى ان الجهاز تم تصليحه وعلى استلامه من فرع شركة رينج بصلاح سالم عمارات العبور

ذهبت فى نفس اليوم ولكنى وجدت الجهاز لم يتم اصلاح اى شئ به سوى انهم قاموا بتحميل سوفت وير جديد فقط فقمت بتجربة الجهاز امامهم ووجدوا كافة المشاكل موجوده كماهى سخونة فى الجهاز زن فى السماعة تؤثر على صوت المتحدث بالاضافة إلى كثرة التهنيج والتوقف عن العمل وايضا البطارية قد ترفض الشحن احيانا او تفرغ فى وقت سريع جدا

رفضت استلام الجهاز وقاموا بتجربة الجهاز فى الفرع ووجدوا كافة المشاكل موجوده ووعدونى بحل المشكلة فى خلال يومين على الاكثر مع احتمال تغيير الجهاز نهائيا وتم تحرير ايصال استلام جديد بدلا من الايصال  القديم

فى يوم 9/4/2013 قمت بالاتصال بهم فأخبرونى ان الجهاز سوف يتم تغيير “الماذر بورد” له ولكنها غير متوفرة وعلى الاتصال بهم فى خلال 24 ساعة إلى 48 ساعة

قمت بالاتصال بهم يوم 14/4/2013 لإاخبرونى ان الجهاز سيتم تغييره بالكامل ولكنه غير متوفر

فأقترحت عليهم اننى على استعداد لإخذ جهاز سامسونج بدلا منه ودفع فرق السعر فى محاولة منى للتغلب على مشكلة عدم توافر الجهاز فأخبرونى انهم سيقدمون الطلب للادارة وان الرد سيكون فى خلال 24 إلى 48 ساعة

اتصلت بهم يومى 15 و 16/4/2013 فأخبرونى ان الادارة لم ترد على طلبى

وفى يوم 17/4/2013 اتصلت بهم فأخبرونى ان انتظر لمدة اسبوع حتى يتوفر الجهاز وان الادارة لم ترد على الطلب المقترح منى فطلبت مكالمة مدير الكول سنتر فاتصل بى بعدها بعدة ساعات ووعدنى بحل المشكلة يوم السبت 20/4/2013

اتصلت بهم يوم السبت فأخبرونى ان الادارة لم توافق على الحل المقترح بتغيير الجهاز بجهاز اخر ودفعى لفرق السعر وان الجهاز الجديد سوف يكون فى خلال الاسبوع

اتصلت بشركة موبينيل لكى يتدخلوا لحل المشكلة مع الشركة التى اختاروها لتكون مسئولة عن ضمان وصيانة اجهزتهم لكنهم اخبرونى انهم لادخل لهم بصيانه الجهاز او الضمان وانهم لادخل لهم بما يحدث من شركة رينج وانهم مسئولين فقط عن البيع وعيوب المنتج لمدة 14 يوم الاولى فقط

اتصلت بشركة رينج يوم 23/4/2013 مساءا فأخبرونى ان الجهاز سوف يتوفر فى خلال اسبوع إلى 10 أيام  وان على الاتصال بهم فى خلال هذه المدة

اتصلت بهم يوم 27/4/2013 فأخبرونى ان الجهاز لم يتوفر بعد وان على ان اتصل بهم مرة اخرى فى خلال اسبوع

اتصلت بهم يوم 5/5/2013 ونفس الرد لم يتغير الجهاز لم يتوفر بعد واتصل بنا فى خلال 10 ايام

اتصلت بهم يوم 12/5/2013 فأخبرونى نفس الرد الجهاز لم يتوفر واتصل بنا فى خلال 10 ايام

ومازالت المعاناة مستمرة ولا مجيب

معاناتى مع جهاز حماية المستهلك 

قدمت شكوى على موقع جهاز حماية المستهلك يوم 17/4/2013 فاتصل بى شخص من الجهاز فى اليوم التالى وسألنى عن الفاتورة او ايصال الصيانة فأخبرته انى ارسلته على الايميل الخاص بالجهاز ومعه رقم الشكوى  تبعا للخطوات المكتوبة على الموقع فأخبرنى انه سوف يفحص الايميلات ولم يتصل بى ثانية

قدمت شكوى اخرى يوم 21/4/2013 واتصل بى شخص من الجهاز وسألنى عن الايصال فأخبرته انى ارسلته على الايميل مرة اخرى مع رقم الشكوى الجديد فطلب منى ارساله مرة اخرى فأرسلته له على الفور ولم اتلق اى اتصال مرة اخرى يخبرنى فيه ماذا تم

قدمت شكوى جديدة يوم 6/5/2013 وشرحت فيها بالتواريخ كل المشكلة وكتبت بها ارقام الشكاوى السابقة وكذلك رفعت الايصال على جوجل دوك ووضعت لينك الايصال فى المشكلة تسهيلا لهم للوصول إلى الايصال وكذلك ارسلت ايميل به الايصال

ولم يتم الرد على او الاتصال بى من جهاز حماية المستهلك

لا اعتقد ان صيانة جهاز موبيل تستمر لمدة تزيد عن شهر ونصف مع ردود فى غاية السخافة والتسويف ولايوجد اى مسئولية تجاه المستهلك لا من الشركة التى اشتريت منها “موبينيل” ولا من الشركة المسئولة عن الضمان والصيانة “رينج” ولا الجهة الحكومية المسئولة عن حقوق المستهلك “جهاز حماية المستهلك” يكفى انه فى احدى مرات الاتصال قال لى الموظف فى شركة رينج فى محاولة منه لامتصاص غضبى: اننى لست الوحيد الذى يحدث معاه ذلك فهناك عدد كبير من المستهلكين فى نفس حالتى ومنتظرين من فترة كبيرة وهذا سيدفع الادارة لكى تعمل على سرعة توفير الجهاز

ما ارجوه

ان تصل هذه الرسالة للمسئولين فى شركو موبينيل – رينج – جهاز حماية المستهلك لكى يقوموا بدورهم فى حماية العملاء وحل المشكلات بدلا من هذا الهراء الذى يحدث

ان يحترس كل من يريد شراء جهاز ان يقع فى هذا الفخ وان يسأل جيدا عن الضمان ومن يقوم به

اما من اشترى ووقع فى مثل هذا الموقف فعليه التقدم بشكوى لجهاز حماية المستهلك يجب ان يعملوا ان هناك الكثيرون الذين يعانون بسبب ما يحدث ربما دفعهم ذلك لكى يتقوموا بعملهم

اما اذا لم تكن من هؤلاء ولا هؤلاء فعليك ان تنشر هذا الموضوع فربما تكون سبب فى توعية اخر قبل ان يقع فى المشكلة

اعرف قبل ان تشترى اى جهاز من المسئول عن الضمان وكيف تكون طريقة تعامله مع العملاء

 ما سأفعله إن شاء الله إذا لم تحل المشكلة

رغم اننى من عملاء موبينيل المميزين  مصنف “فيرست كلاس” إلا اننى سوف اقوم بتحويل خطى إلى أى شركة أخرى تحترم عملاؤها

بالنسبة لشركة رينج لن اتعامل معها فى اى شئ سواء بشراء اى جهاز منها او شراء اى جهاز تقوم هى بصيانته او ضمانه

بالنسبة لجهاز حماية المستهلك فلن اتنازل حتى تقوم كل من يتقاضى مرتب من الدولة بالقيام بواجبه

وفى النهاية إذا لم تحل المشكلة فسوف اقوم بعمل محضر فى الشرطة بتعرضى للنصب والاحتيال  من كل هذه الاطراف

ملحوظة

شركة رينج مازالت تماطل وكان الرد الاخير يوم 16/5/2013  ان الجهاز غير متوفر وان اتصل بهم بعد 10 ايام

عندما بدئت فى اتخاذ الاجراءات القانونية ضدهم فوجئت ان الشركة ليس لها اى عنوان واضح للادارة !! لا على الايصال او على اى فاتورة منهم

ماهو موجود هو عناوين فروع مركز الخدمة والموظف الموجود فى هذه المركز لايستطيع عمل شئ

اتصلت بالكول سنتر وطلبت عنوان الادارة فأخبرونى ان من غير المسموح الافصاح عن عنوان الادارة

قدمت شكوى جديدة لجهاز حماية المستهلك واوضحت له المشكلة بالتفصيل واخبرتهم ان شركة رينج ليس لها اى عناوين للادارة وكيف يسمحوا  بذلك ولم يأتى منهم رد

اتصلت بى شركة موبينيل يوم الخميس 16/5/2013 واخبرونى انهم سيتدخلوا بما يستطيعوا لحل المشكلة ومازلت انتظر ردهم

————–

اتصلت بى شركة موبينيل اكثر من مرة لمتابعة المشكلة ولكنها كانت جميعها مكالمات مماطله من نوعية نعمل على حل المشكلة ومضى الان اكثر من 15 يوما  ولم أجد اى حلول – حتى اليوم 30/5/2013

اخبرنى احد الاصدقاء بإرسال شكوى للجهاز القومى لتنظيم الاتصالات به تفاصيل المشكلة وتعرضى للنصب والاحتيال من موبينيل ورينج  وفى انتظار الرد

يبقى الان خطوات التصعيد مع شركة “اورانج” وهى الشركة الاجنبية التى اشترت موبنيل وتمتلك 93.92% من موبينيل

وايضا القيام بالاجراءات القانونية ضد موبينيل بسبب تعاقدها مع شركة وهمية تسمى رينج للقيام بمهام الضمان والصيانة وهى شركة ليس لها اى عناوين للادارة

القيام بحملة الكترونية لفضح ممارسات الشركات فى النصب والاحتيال على العملاء

——————–

تحديث 12/6/2013

إتصلت شركة رينج واخبرتنى ان الموبيل جاهز للاستلام، ذهبت إليهم وجدت الموبيل وقد تم تغيير “الماذر بورد” فقط!!! دون تغيير الجهاز بالكامل كما اخبرونى من قبل

أخبرونى ان هذا هو الجهاز وقد تم تصليحه ولن يغيروه وانهم لم يوعدونى بتغيير الجهاز!!! 

قمت بالتصال بموبينيل فأخبرونى انهم سيتصرفوا معهم 

فى 20/6/2013 إتصل بى أحد موظفى موبينيل واخبرنى انهم ليس بمقدورهم عمل شئ وان على استلام الجهاز بهذه الحالة!!!

بمعنى أخر كان الرد الضمنى من موبينيل ورينج “إضرب دماغك فى الحيط” 

تحديث 2/10/2013

جاءنى إتصال من الجهاز القومى لتنظيم الاتصالات سألنى الموظف عن مشكلتى مع الموبيل ورينج!! بعد 5 شهور ؟!!!

أخبرته اننى قد تقدمت بشكوى لهم من 5 شهور هل هذا هو التوقيت الذى يستفسرون فيه عن المشاكل التى تقابل العملاء؟!!

أخبرته عن ماحدث وان شركة رينج لم تجد اى جهة رقابية فى البلد تقوم بدورها فى محاسبتها فكان ردهم الضمنى “إضرب دماغك فى الحيط”

أخبرنى الموظف ان شركة رينج لديها الكثير من المشاكل وهى فى طريقها للتصفية نهائيا 

لم أجد ما ارد به على الموظف الذى اتصل بى بعد ارسالى للمشكلة ب 5 شهور سوى انه لايوجد اى رقابة فى البلاد من اى جهاز خاص بالمستهلك وشكرا على حسن الخدمة

متكسلش واعمل شير للموضوع قبل ما يجى عليك الدور، وحذّر غيرك

 
 

Tags: , , , , , , , , , ,

2 responses to “احذر !! قبل ان تشترى موبايل من موبينيل ويكون ضمانه مع رينج – نصب واحتيال

  1. Ahmed

    22 February 2016 at 1:35 pm

    انا شايف ان انا كمان بقضي أحسن وقت مع النصب العلني انا عندي تليفون iPhone 6 شاريه من موبينيل من ٧ أشهر وديته الصيانه من أسبوعين عشان الشحن بيقطع تم الرد في اول مره و قالولي سوء استخدام وادفع ٢٧٠٠ جنيها عشان نجبلك تليفون جديد عشان معندناش تصليح رفضت الكلام ده قالولي حنرجعوا الشركه وسوف يتم الرد تم إبلاغي ان التليفون بره الضمان عشان مفتوح فهل يعقل يبقى معايا ضمان وأروح افتح التليفون يبقي انا أكيد مجنون وانا شايف ان هما هاجه من الا ثنين يا اما باعولي التليفون مفتوح يا اما بيقولو كدا عشان يطلعوني بره الضمان انا قولتلهم ده محصلش قالولي حناخد التليفون ونرد عليك تاني قعد التليفون كام يوم وبعدين ردوا عليا رد ثالث ان التليفون في حاجه مكسورة في سوكت الشحن فا ٣ ردود ملهمش دعوة ببعض فهمًا كده عايزين يطلعوني بره الضمان ويدفعوني فلوس وخلاص عشان يكسبوا وانتوا كده شركه نصابه وغير محترمه بالمره ومش فاهمين اي حاجه يعني ايه اشتري iPhone 6 ب ٦٥٠٠ ولسه في الضمان ومش عايزين يصلحو التليفون وده معناه انهم كسروه عشان قالو العيب ده ٣ مره من الاخر عايزين يدفعوني فلوس وخلاص وانا مشً حسكت علي التسيب والنصب ده وحروح اعمل شكوه في جهاز حمايه المستهلك وحقول لكل الناس ميشتروش منكوا حاجه تانيه هو انا شاري تليفون صيني ب50 جنيها ده iPhone 6

     
  2. Anonymous

    22 February 2016 at 1:36 pm

    انا شايف ان انا كمان بقضي أحسن وقت مع النصب العلني انا عندي تليفون iPhone 6 شاريه من موبينيل من ٧ أشهر وديته الصيانه من أسبوعين عشان الشحن بيقطع تم الرد في اول مره و قالولي سوء استخدام وادفع ٢٧٠٠ جنيها عشان نجبلك تليفون جديد عشان معندناش تصليح رفضت الكلام ده قالولي حنرجعوا الشركه وسوف يتم الرد تم إبلاغي ان التليفون بره الضمان عشان مفتوح فهل يعقل يبقى معايا ضمان وأروح افتح التليفون يبقي انا أكيد مجنون وانا شايف ان هما هاجه من الا ثنين يا اما باعولي التليفون مفتوح يا اما بيقولو كدا عشان يطلعوني بره الضمان انا قولتلهم ده محصلش قالولي حناخد التليفون ونرد عليك تاني قعد التليفون كام يوم وبعدين ردوا عليا رد ثالث ان التليفون في حاجه مكسورة في سوكت الشحن فا ٣ ردود ملهمش دعوة ببعض فهمًا كده عايزين يطلعوني بره الضمان ويدفعوني فلوس وخلاص عشان يكسبوا وانتوا كده شركه نصابه وغير محترمه بالمره ومش فاهمين اي حاجه يعني ايه اشتري iPhone 6 ب ٦٥٠٠ ولسه في الضمان ومش عايزين يصلحو التليفون وده معناه انهم كسروه عشان قالو العيب ده ٣ مره من الاخر عايزين يدفعوني فلوس وخلاص وانا مشً حسكت علي التسيب والنصب ده وحروح اعمل شكوه في جهاز حمايه المستهلك وحقول لكل الناس ميشتروش منكوا حاجه تانيه هو انا شاري تليفون صيني ب50 جنيها ده iPhone 6

     

برجاء ترك رد على الموضوع

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: